Už víc jak měsíc mám doma hodinky Tom Tom Runner 3. Za tu dobu jsem měla možnost už pár funkcí vyzkoušet a porovnat s mými Garmin FR220. Zaměřuji se v ní hodně na funkce, které ocením jako běžec, ale zároveň i jako žena milující všechny ty statistiky, vychytané blbinky a barvičky.Nebudeme si nalhávat, že spousta funkcí už mi na původních FR220 chybí, ale zatím jsem se nedostala do stavu, kdy bych se bez nového modelu neobešla. Pokud zrovna nejsem v tréninku, tak toho člověk moc nepotřebuje, i když spousta hobby běžců tvrdí opak. Ve finále, co potřebujeme? GPSku, abychom si dokázali změřit uběhnuté kilometry, pace time a možná tak tep. I když s ním pracovat umí taky jen hrstka lidí. Víc o tom napíšu v nějakém dalším článku.

Zdroj: internet

Ale když mě na konci listopadu oslovil TomTom, že mi chtějí svoji novinku TomTom Runner 3 poslat jako předčasný vánoční dárek, skákala jsem dva metry do stropu a odpočítávala dny, kdy je najdu ve schránce. Hrozně jsem byla zvědavá, jak funguje měřič tepu přímo v hodinkách a těšila se na muziku, kterou si můžete nahrát přímo do hodinek a poslouchat skrz bezdrátové sluchátka. Sluchátka zatím nemám, ale pár postřehů na hodinky už mám.

Co se týče designu, tak jsou fakt krásný. I můj muž design moc chválí. Nádherná holčičí růžová kombinovaná s oranžovou se prostě nedá přehlédnout a na ruce působí velmi žensky. Ze začátku jsem je nosila opravdu pořád. Oproti klasickým kovovým hodinkám jsem s nima mohla psát i na mém MacBooku, aniž bych řešila poškrábání jednoho nebo druhého.

Pro ty, kteří mají rádi barvičky, dají se sehnat i úžasný barevný pásky.

Ale co bude asi zajímat většinu z vás, je funkčnost a ovládání. Ovládání mi přišlo ihned jednodušší než na Garminech. (Ale přiznám, že na to, jak je ovládat přišla jako první moje Viky.) Takže jsem si začala hrát.

Funkce denní potřeby

První výběh neproběhl sice hned, jak jsem slíbila, ale začala jsem si měřit aspoň kroky, což je velmi dobrý motivační prvek na to, aby člověk neseděl celý den na zadku. Zároveň pokud tedy s touhle představou do hodinek jdete, tak si opravdu rozmyslete, jakou barvu si pořídíte. Uvědomte si, že je budete mít na ruce pořád.

Měření kroků je jedna z těch funkcí, které moje FR220 nenabízejí, stejně tak jako měření doby spánku. Obě funkce jsou takové orientační, což mě ale osobně asi ani moc nevadí. I když… Měření kroků sama osobně neberu úplně vážně, ale těch 10.000 kroků dle displeje se vždycky snažím nachodit. Co mě ale překvapilo, a bohužel nemile, tak je měření spánku. Prostě mi přijde divný, když si jdu lehnout 0.30, vzbudím se v 8 hodin a hodinky mi ukáží délku spánku 9 hodin 30 minut.

S tímhle přehledem denních nebo týdenních pokroků můžete sledovat i počet spálených kalorií a tedy “objektivně” zhodnotit, jestli si ten zákusek opravdu zasloužíte. Zase berte tyhle hodnoty opravdu s nadhledem. Jak říkám, tyhle funkce jsou z mého pohledu víc motivační než 100% přesné. Ale to si myslím o všech hodinkách.

Měření kilometrů

Měření kilometrů je  v pohodě. Ano, oboje hodinky se rozchází, ale ne nijak zásadně. Někdy měří víc Garminy, jindy se trošku rozběhnou TomTomy. Ale v tom nevidím zásadní problém. To se prostě stává. Co mě ale osobně baví je mapa trasy, kterou si můžete při běhu zobrazit. Ano, není to žádná pokročilá 3D mapa s převýšením, ale pro někoho, kdo mapu na hodinkách ještě nikdy neviděl, je tohle vážně pokrok. Zvlášť, když se ztratíte v lese a hledáte nejkratší cestu zpátky. 😀

Tep a porovnání výsledků z běhu

Další funkce, kterou bez hrudního pásu na Garminech nezměřím, je tep. Zkoušela jsem si měřit tep po probuzení a i při běhu. Ale ne s pásem. Na to jsem moc líná. Při běhu jsem se odhodlala zkusit oboje zatím jednou. Odchylka měření tepu se uvádí jako normální a měření hrudním pásem se udává jako přesnější. A co si budeme povídat, i spousta zdravotních zařízení, kde si můžete nechat zjistit vaše objektivní běžecké hodnoty, používají hrudní pásy od Garminu.

Jak je vidět na grafech níže, jsou to hodnoty rozdílné. Uvedený počet kilometrů je jiný díky tomu, že na TomTomech trvá o něco dýl, než se načte GPS, což u Garminů neznám. Tam prostě zapnu a běžím. Na druhou stranu je to o dost lepší než u Polarů, u kterých jsem kolikrát hledala GPSku i deset minut. O takové době ale u TomTomu nemluvím.

Funkce sport

Co mě ale naopak baví, že si můžu přímo v hodinkách měnit sport, na který se právě chystám. Vyzkoušela jsem zatím jen posilovnu a i tady musím říct, že přibývající spálené kalorie spolu se zrychleným srdečním tepem mě hnaly k lepšímu výkonu.  A abych nezapomněla, můžete si zvolit i mód běžícího pásu. Když pominu, že i 10 minut běhu na pásu je pro mě fakt utrpením, tak, coby účastníka vlastních výzev, mám dobrý pocit, že si ty kilometry z pásu můžu zapsat do tabulky. Do budoucnosti si dovedu představit, že hodinky vážně využiju právě v posilovně nebo při domácím cvičení nebo na rodinných cyklovýletech.

Výdrž baterie

První nabití pro mě bylo zklamáním. Baterka toho moc nevydržela.  Ale naštěstí je to jako s novým autem, kdy ho musíte zajet pár desítek tisíc, než se vám motor zajede. Doba vybití se o dost prodloužila, ale kdyby baterie vydržela o něco dýl, vůbec bych se nezlobila. Tady naopak musím vyzdvihnout Garminy, které i po dvou letech svojí výdrží dokáží tomuhle novému sporttesteru dobře konkurovat. Druhou fackou pro mě byl fakt, že jsem hodinky nabila, dorazila na běh a zjistila, že jsou i tak vybité. Zprvu jsem měla podezření na vadný kus, než mi kamarádka poradila, že to může být nabíjením z usb kabelu bez zásuvkového zakončení. Snad mi rozumíte, o čem mluvím. Jakmile jsem začala nabíjet ze zásuvky, problém byl vyřešen.

S nabíjením souvisí i restart. Při každém nabití se hodinky restartují, což znamená i vrácení nastavení do módu DEMO, ale neznamená to, že byste ztratili uložená data. U TomTomu se v tomto módu nespustí klasické měření, ale jakási ukázka fungování, což mě dost znervóznilo těsně před závodem, kdy jsem nevěděla, jak ho rychle vypnout.

Závěrem

TomTom Runner 3 jsou hodinky s pokročilými funkcemi, které ocení každý běžec, který to s během myslí vážně a potrpí si na takové to viditelné měření a zlepšování. Barevně si najde své místo jak na zápěstí běžeckých “dámiček”, tak i u závodně založených pánů.  Co se týče ergonomie, zjistila jsem, že tlak, který vyvíjím na ovládací čtverec zasahuje jakýsi akupunkturní bod, který mi způsobuje mírné, ale nepříjemné brnění v palci. Což ale může být způsobeno velikostí mého zápěstí. Naopak vychytaná funkce je podsvícení, které spustíte, když displej na chvíli zakryjete dlaní nebo prsty. Je to velmi jednoduchý a dobrý způsob, jak ve tmě zjistit aktuální stav a to spolu s dobře čitelným displejem.

Závěrem tedy už jen pár slov: jestli se vám TomTom Runner 3 líbí a nepotřebujete ke svému běhu hodnoty jako je VO2 max, laktátová křivka nebo délka regenerace (jakože to potřebuje jen málo z nás hobby běžců, ale kolikrát bych to fakt chtěla vědět já sama, protože mě tyhle statistické blbinky prostě baví), nemusíte se rozhodovat. Jsou lehounký a na ruce je ani nevnímáte. Jsou vodotěsný, i to mám vyzkoušený, i když to úplně první ponoření ve mě vždy budí paniku. A jestli se bojíte o displej, tak zatím mohu říct, že mi přijde odolný vůči poškrábání.

 

Sdílet na Facebooku

Dej o tomhle článku vědět i svým přátelům na Facebooku.